Underbara åtgärdsSverige..

Så hände då idag, för första gången ever vaknade jag på dåligt humör. Radioklockan slog igång och de hade gjort ett ihopklipp med Fadime (som blev mördad på grund av "heder") och hedersmord.. Hörde inte så noga men jag bara kände att hon visste att hon skulle bli mördad och inte förrens hon blev mördad blev det uppmärksammat..

Sen började jag tänka på samhället.. Haha, vad ska man säga om samhället.. Uhh. Jag började tänka på min egen situation när det gäller hjälpen från arbetsförmedlingen.. (inte något som går att jämnföra med ett mord, jag vet.. men ändå)

I Februari åkte jag och min arbetsförmedlare och besökte en byggskola.. Allt lät så jävla bra, hon skulle kolla upp allt och sedan höra av sig till mig. 2 månader av tystnad råder (precis som innan vi besökte byggskolan) under tiden söker jag jobb, inte i vården som jag bara vill komma bort ifrån utan på lager osv.

I Tisdags, den 22 April får jag hem ett brev från arbetsförmedlingen.. på det står: "KALLELSE till gruppaktivitet" För att förhindra att skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin kommer vi träffas i grupp och stötta dig i ditt jobbsökande.. bla, bla, bla.. WTF???

Jobb- och utvecklingsgarantin för er som inte vet är detta..

Jobb- och utvecklingsgarantin

Aktivitetsgarantin försvinner och ersätts med Jobb- och utvecklingsgarantin (fr.o.m 2007-07-01) som ska gälla för långtidsarbetslösa (inskrivna som arbetslösa i mer än 12 månader). Ersättningen kommer att ligga på 65 % av tidigare lön som beräknats fram enligt a-kassans regler.

Den nya garantin (Jug) inleds med intensifierade jobbsökaraktiviteter, sedan arbetsmarknadsåtgärder som arbetsträning och subventionerade anställningar. Den sista fasen innebär att alla som fortfarande inte hittat ett jobb efter 450 ersättningsdagar i garantin, anvisas till en varaktig samhällsnyttig sysselsättning. Aktivitetsgrupperna om 15-20 arbetslösa kommer att coachas av en handläggare enligt arbetsmarknadsdepartementet.

Läs om AMS planer för "Jugen". Sök de osynliga jobben! är mottot.

 


Sedan står det på pappret:

"Du SKA lämna in dina ansökningshandlingar. Du kan endast deltaga i gruppaktiviteterna om Du har med dig gångbara (ej handskrivna) ansökningshandlingar/meritförteckning eller CV till första gruppaktivitetstillfället. Medtager du inte ansökningskhandlingar kan detta påverka dina möjligheter till ersättning från din A-kassa. Du ska även skriftligen redovisa sökta arbete under den senaste veckan." = Välkommen till arbetsförmedlingens vuxendagis din mupp.

Så förutsätter de då att man SKA ha tillgång till skrivare. Vad fan hände med min utbildning då? Jag mailade min arbetsförmedlare (hon som får sin lön när jag och andra är i denna jävla sits) där jag skrev att jag inte behövde gå den byggutbildningen utan de kunde investera 5000 i ett truckkort till mig så får jag jobb direkt.. Hela veckan gick utan svar och imorgon ska jag alltså börja denna fantasktiska gruppaktivitet tillsammans med andra krakar i min situation.

Jaa jag är duktigt laddad med aggression nu, helt ärligt känner jag för att gå ner på det bygget och riva det! Detta är ingenting annat än ett jävla hån anser jag. De kanske skulle ge oss jobb som arbetsförmedlare.. Då hade man ju fan aldrig blivit arbetslös. Detta är inte ett gäng dagisbarn de har att göra med utan folk som förmodligen är så jävla trött på att gå hemma på en skämtliknande summa pengar som kallas inkomst och som på ett eller annat sätt inte tagit sig ut i något jobb.

Det ska bli så jävla intressant att se hur de har tänkt sig detta. Det faktum att jag varit på arbetsförmedlingen och sökt min arbetsförmedlare 100 ggr spelar heller ingen roll, hon sitter nämligen uppe i huset så man kan inte träffa henne om hon inte kallat mig.. Så sjukt att man måste visa id och kallelse för att få komma in till hissen som leder upp till hennes kontor.

Håll tummarna för arbetsförmedlingens lokaler kl 09:15 imorgon.


 

Här kommer lite bilder från igår.


image697
Nicklas och Kian var här och grillade. Kian det lilla yrvädret.
Kian berättade för peter att det var han som var "pinnemannen" =) Plutten!!

image698


image699


image700

Innan grillandet var det gungande och lek på gården med Leon och Demian som också var här.


image701


image702

 

That´s all folks.. Det kan inte BARA handla om hundar ju.. =P

PEACE!!


Kommentarer
Postat av: carro

bra blogg =)
Ha en bra dag.
Kram

2008-04-27 @ 08:09:28
URL: http://underbliven.blogg.se
Postat av: P

Vi får bjuda in er nästa gång vi grillar då:) Eller så får vi försöka ta det till sommaren i alla fall tycker jag. Men det verkar det redan vara hos er när man ser på era bilder, avundsjuk värre....

2008-04-27 @ 14:04:12
URL: http://arcas.blogg.se/
Postat av: Rebekah

Välkommen till arbetsförmedlingens vuxendagis din mupp = WORD!!!!

Håller med dig i varenda stavelse. Sitter i samma skit själv. KRAM!

2008-04-28 @ 14:41:21
URL: http://www.rebekah.se
Postat av: nil

åh va glad man såg ut :P
ja ams e vuxendagis lol

2008-04-28 @ 17:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0