Ett steg i rätt riktning..

Kollade in nyhetskanalen för att se om det skett något nytt.. Ja det har det.. kolla här
Samtidigt som jag tycker att detta är jättebra, så kan jag inte låta bli att häpnas över att det fram till årsskiftet ändå anses  och har ansets som okej(?) 
Det är sannerligen på tiden i allafall att vi inte ställer oss bakom sånt här. Den dåliga behandling som djur får bland annat i Kina måste, bör & ska vi verkligen inte ställa oss bakom.
 

"Förbud mot import av hundpäls

Det ska bli straffbart att importera och sälja hund- och kattpäls från årsskiftet. Enligt ett nytt regeringsförslag ska det bli böter om någon bryter mot förbudet.

Publicerad 28 aug 2008 12:13

EU:s medlemsländer beslutade i fjol att förbjuda handel eller import av hund- och kattpäls i hela EU från och med i år. Orsaken till förbudet är att uppfödningen av djuren ofta sker under grymma former, framför allt i Kina men även i en del andra länder.

Smugglare får böter

Den som bryter mot förbudet ska kunna dömas till böter enligt lagen om straff för smuggling, enligt ett nytt regeringsförslag. Jordbruksverket ska se till att lagen följs, medan det blir tullens och polisens uppgift att beivra överträdelser mot förbudet.

Finns i leksaker

Enligt EU-kommissionen finns det bevis för att hund- och kattskinn utifrån säljs i Europa. Det är känt att skinn i pälsbrämade kläder och en del mjuka leksaker ibland kommer från hund och katt.

TT"




Kommentarer
Postat av: Sofia

Det är hemskt att de fortfarande använder djurpäls när det för tusan finns syntetläder!

Som att barn ens märker skillnad om deras leksaker är gjorda på riktigt eller fejkläder!?

2008-08-28 @ 13:47:23
URL: http://ungato.blogg.se/
Postat av: anje

hehe, ja dom är söta som socker de små pälsbollarna! tre stycken blev de, en grå o två vita! :) får se hur svårt de blir att göra sej av me dom sen, dom är ju så goa - men vi har nog redan hittat hem åt alla iaf! så jag får snällt lämna ifrån mej dom! :D

musik är så bra för ens mående! jag mår kanonbra när jag får lyssna på musik som får håret att ställa sej! :D

de bidde ingen riktig förkylning, verkar som den ligger o gror, suck. ska åka upp te dalarna iaf så me min otur blir jag väl dödssjuk där..haha!

kram!!

2008-08-29 @ 15:07:31
URL: http://toxico.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0