Teknikens under (?)

Har ni tänkt på det.. Nu för tiden har vi mail, blogg, mobiler osv.. så vad behöver vi igentligen göra för att få kontakt med folk? Inte mycket.. det har inte jag gjort på länge.. Det var ganska länge sedan jag lärde känna någon ny bekantskap "på riktigt" . Men nya "www-vänner" finns nu lite överallt  =)


Det som fascinerar mig med detta är hur lätt det är att både skapa konflikter och intrigerer sedan inte kunna stå för det heller. Eller hur lätt det är att missförstå varandra på grund av att man inte hör tonläget eller ser kroppsspråket.  Man kan ju skapa kontakter och vänskaper överallt i världen. Detta på både gott och ont kan jag tycka..

Ett exempel.. man är irriterad eller besviken hur tacklar man det idag? ja antingen kan man sms bråka.. eller via msn eller mail.. och nu senaste nya möjligheten.. via bloggar.. Jag minns (på den gamla goda? tiden) innan mobil, dator osv var något som var och varannan hade så ansågs det fegt att exempelvis göra slut över telefonen.. Men nu då? Nä nu är det fegt att göra slut via sms. Var försvann civilkuraget? Eller beror det på att alla kontakter man har finns så utspridda att man inte kan träffas och reda ut saker?

Sedan verkar folk blivit allmänt förstoppade över lag.. (ja, om man generaliserar) Någon elak tunga når ens öra med någon påståelse om vad någon annan sagt/gjort och utan egen tankeverkasamhet så följer man då den banan. Sällan kollar någon upp hur det verkligen ligger till eller så.. utan "står det i tidningen så är det väl sant" ?? What? Är det verkligen på riktigt detta.. Vad hände med konfrontationer och eget tänkande..?

Människan är ett flockdjur.. men aldrig innan har jag skådat sådant "grupperingstvång" Nu får du faktiskt ta och välja vi eller dom.. Om du gillar det h*n säger så gillar du allt med h*n.  Näe.. jag tycker som jag tycker och jag tror och anser att de jag omgiver mig med inte har detta "grupperingstvång" jag menar.. varför är det så skrämmande att tycka olika? Måste man vara osams för att man tycker olika i någonting? Varför inte ta tillfället i akt och lära sig se lite nyanserat, jag menar allt är väl inte bara svart eller vitt och man föds banne mig inte allmighty. Dessutom är det väl givande om man nu lär sig något nytt.. även om man inte ändrar sin åsikt så kan man ju faktiskt lära sig hur man kan se på saken från ett annat perspektiv.


Kommentarer
Postat av: Agge

jag försöker så gott jag kan :)

ja visst är det så!

Du ska få en länk av mig till en video som fått mig att gråta idag. haha

vackert som tusan!

http://www.youtube.com/watch?v=zVNTdWbVBgc&eurl=http://rexmatte.blogg.se/index.html



kramar från oss

2008-06-26 @ 21:15:26
URL: http://aggrot.blogg.se/
Postat av: anje

hahahaha, min plan sprack så de skrek om de! jag somnade fem imorse, vaknar sen när gubben drar te jobbet, mailar till "mitt möte" om ändrad tid så jag får sova ut. vaknar 12.15 i ren panik o klär på mej, går ut me hunden, äter frukost o drar te skolan 14.30. sen har jag inte gjort ett skit! HAHA. självdisciplin va de ja! :D

2008-06-26 @ 22:15:18
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: anje

btw, om ditt inlägg! jag diggar meningen "Måste man vara osams för att man tycker olika i någonting?"

klockren! de e fan sjukt va skygg man har blivit för att våga säga sin åsikt, men samtidigt så finns de ju de personer som bara SPYR ut sin åsikt, om inte spär på den lite mer, på sin blogg/forum el liknande. men skulle man träffa på personen ifråga i verkligheten så vågar de inte säga kvart i sju ens!

2008-06-27 @ 00:30:09
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: anje

haha, nejnejnej, jag menade inte dej! jag tycker dina åsikter är sunda o håller ju (oftast) med dej. men jag menar, om du tycker om rött o inte jag så gnäller jag inte för de, men de finns ju andra som gör de, som sedan skriver om de i t ex sin blogg, typ; RÖTT ÄR SÅ FEL DET ÄR ABSOLUT INTE INNE NÄR DET GÄLLER DAGENS MODE! jah..typ..är du med på hur jag menar?

haha, ja jag är oxå sån, finns massa tråkiga bloggar men ändå går man in o kikar, antar att de e för att man inte har nåt annat liv än att fördriva tiden framför en dumburk.. :P



jupp, jag klarade att hålla mej vaken! va dock inte kontaktbar den sista timmen o klockade in rejält när jag var hemma igen vid sjutiden! :)

hästarna är urmysiga, jag älskar hästar o de minskar ju inte direkt nu när man har fyra st alldeles brevid gården! :) M lär snart kasta ut mej för att jag tjatar om att jag vill ha en egen, jag låter nog som en liten unge..jag vill, jag vill, JAG VILL! haha! :)

kram!

2008-06-28 @ 14:08:32
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: anje

jupp, vi har fortfarande kvar konflikten, o jag tänker inte ge mej. :D



ja hästar är verkligen hur fina som helst! men vi får helt enkelt nöja oss me de pälsdjur vi har.. de räcker o blir till iaf! :)

2008-06-29 @ 17:24:08
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: Emelie

det var dagens "huvudet-på-spiken" för mig att läsa detta. skönt med någon som faktiskt lyckats skriva ner det som jag funderat, grubblat och tyckt över länge - nämligen detta. och ja. varför bli osams, egentligen, för att man har olika åsikter.

smaken är ju som baken - delad. och eftersom jag inte kan sova så var det skönt läsa en vettig blogg så jag har något att göra :)



godnatt på dig!!

2008-06-30 @ 01:25:16
URL: http://labelicious.blogg.se/
Postat av: Rebekah

Ja, det är intressanta tankar. Mer sällan tas en konfontation ansikte mot ansikte - lite synd eftersom jag älskar det. ;) Argumentera, diskutera och försvara medans ajg tittar en människa i ögonen!



Däremot brukar jag inte ofta bli arg på folk på nätet - men visst har det hänt. ;)

2008-07-01 @ 19:03:51
URL: http://www.rebekah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0