Ha respekt för de äldre? :)

Jag satt och snöade på FB och snubblade över en artikel som Manuel Curtó Gracia skrivit 2001 och som finns att läsa på hans hemsida. Han är inte så dum den där Manuel. ;) Faktum är att oavsett vad så bör man ha respekt för de som varit med sedan början i stort sett och som besitter en hel den kunskap om ämnet. Jag har i allafall djup respekt för Curto och allt arbete han lagt ner i Canarion!

Sedan att man inte måste älska och dyrka en människas ALLA tankar och tillvägagångssätt är väl rätt uppenbart. Till och med någon som jag inte alls respekterar eller ens gillar kan jag visst säga positiva saker om.. En person som jag vet kan väldigt mycket, men desvärre inte använder sin kunskap utan snarare fördummar sig för varje minut som går ungefär.. även en sån kan jag villigt erkänna att personen ändå besitter stor kunskap.

Nåväl, läs artikeln, mycket sunt tänkande i min mening och om man nu påstår sig vara rasentusiast så kan jag bara tro på det om man siktar på att utesluta så mycket möjliga framtida problem som man möjligt kan utan att måsta selektera bort allt, men en så simpel sak som HD/AD är knappas att begränsa sig så om man bara själv är noga med vad man köper hem själv.

Att säga saker som att det inte är några problem med att avla oröntgat är det samma som att vända rasen/hunden/motivet ryggen och bara sikta på egot och pengarna... vad man sen använder dessa illa förvärvade pengar (på andras bekostnad) spelar väl mindre roll??? Om man köper skor, nya hundar, basebollsraket, kamera, handpenning på ett hus, elräkning... etc, etc. Kullen blir väl inte bättre eller sämre för att man köper en ny hund istället för en ny gaddning exempelvis?

Sedan måste jag bara säga att om en valpköpare har problem med sin hund så vill jag hoppas att det tillhör OVANLIGHETERNA att uppfödare sitter hemma över mail, Telefon eller msn eller dylikt och ställer diagnoser!!! Veterinärsutbildningen är väl inte något som ingår i uppfödarutbildningen får jag hoppas.


Jag vet att det inte är alla uppfödare där ute som tycker att jag är HELT FEL ute, men de som vill ta den snabba och enkla och billiga vägen genom allt.. ja, där kan jag verkligen förstå att jag är som en vagel i ögat. Menne.. det skiter jag i faktiskt! Jag vill att ALLA oavsett vem det än är ska kunna få ha sin hund så länge som bara är möjligt!! Ja, jag vet!! Jag är hemsk som tycker det! Hur kan jag bara? :)




Peace!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0