Haha!!

Freya är en så kul filur!! Hon har massvis med humor i sig, men hon är inte riktigt medveten om det ännu. Nu på morgonen så skulle hon ner till Dagis, Peter skulle gå med henne.. Då står hon och trycker upp hissen och jag står i dörröppningen och säger hejdå. Då säger hon -Five (för High five) så jag ger henne en klapp i hennes upphållna hand.. då när vi gjort high five så trycker hon igen dörren som att "nu har vi snackat klart, gå in med dig morsan" Hahahahaha!!! Underbara unge!!!
Det är helt fantastiskt hur goa barn kan vara hahaha!!


Jaha, idag ska vi då byta rum osv.. vilket jävla projekt!! För det är ju ALLA rum som ska flyttas runt på! Jag kommer vara helt DÖD i min rygg imorgon i guess.. :p
Men jag ska passa på att putsa fönstrena! =) VÄLBEHÖVLIGT!! Det ska ändå bli skönt att göra en storrensning!!

Jag hittade en massa gamla bilder på Ymer.. Fyy så söt han var!! Jag jämförde bilderna på han och hans syskon och baserat på den (Får väl tillägga LILLA kunskap så ingen flyger i taket för att jag är någon självutnämd expert ;p ) kunskap jag har så skulle jag gjort samma val om jag skulle välja idag. Han var utan tvekan en av de finaste ur sin kull! Finaste hannen och den med minst dåligt bröst. Sånt visste jag egentligen ingenting om då.. men jag gjorde ändå "rätt" val. =) Av tikarna så var nog Stefans Wilma grövst. Fy vad det får mig att sakna honom ändå!!


Ymer i skönaste sovstilen.. Hehe!!

Sen satt jag och kollade på endel andra printscreen-bilder på datorn om diskutionen på facebook kring vår "manbiter" i spydigaste andan av 2 av de sk. mest seriösa Dogo-Personerna.. uppfödare till och med!!! 
Ja, vad kan jag säga!! Hoppas att ni slipper äta upp den skit ni kastar på andra för er egen skull!
BRA mentalitet är inte att hunden klarar av att visa tänderna för domaren och/eller "älskar aaaaallt och alla" Eller liknas med Cesar Millans Daddy.. (Det är också ganska orastypiskt, hehe)

Men nuförtiden så verkar det vara otroligt kriterier för vad som gör en hund avelsduglig eller inte. Det räcker helt enkelt med att det finns massa champions i linjerna, samt att det helst inte ska vara curto-linjer.. men finns det inget annat så får det duga.. (Och äger man själv en Curto-linjad hund så är det den bästa hunden eeeever fom finns att hitta i DC-världen!! ;p ) Sen om föräldrarna ens är utställda har mindre betydelse!! Eller om man åkt ut utan ens en trea!! Eller så kanske man har kammat hem en och annan titel så är det gott nog och FAKTISKT det ENDA som behövs. Men i allafall detta med mentalitet och temperament.. Är man ute efter en Staffes eller kanske till och med en Goldens mentalitet och temperament så kanske man inte ska hålla på med DC? ;) Det är faktiskt lika "illa" som att inte gilla den "spanska" överdrivna modellen. =) MEN bara för att man inte gillar hur rasen utvecklas till det sämre så behöver väl det för sjutton inte betyda att man inte bör ha DC? Det finns nog gott om Schäfer-folk som inte gillar att den är sönderavlad, men ändå vill få rasen friskare och sundare.. gnälls det på dom också tro? FÖRMODLIGE gör det det i Schäfer-miljön.. det betyder ju att standarden måste höjas och att det inte kan avlas på vad skit som helst. =)

 
Nåväl, alla avlar som de vill. Men ska man sitta på höga hästar så bör man verkligen tänka sig för både en och två gånger innan man säger saker så man slipper äta upp det sen.. för DET blir pinsamt! Och vad jag förstått så kräver det mycket arbete med att radera allt man tidigare skrivit och hoppas att inte en jävel kommer ihåg vad man sagt för två månader sen. Hehehe!! 

Sen blir jag tamejfan helt förbluffad över folk som sitter och indirekt idiotförklarar sin valpköpare för att denne använder en metod som i vart fall inte jag anser är något plågsamt eller ens konstigt bara för att det uppstått friktion mellan parterna... Speciellt när man har använt långt mer plågsamma metoder själv.. och dessutom olagliga!!
Om en uppfödare är bra visar sig sannerligen om det uppstår problem med hunden och hur uppfödaren "tar hand om" sin valpköpare!

Det lustiga är också de folk som sitter och gnäller på hur endel uppfödare vänder valpköparen ryggen och smutskastar denne vid problem.. och så gör man PRECIS samma sak själv! :O
Javisst, det är förbannat lätt och sitta och sälja sig INNAN problem uppstår.. men det är hur man beter sig sen som visar det rätta jaget. En uppfödare som ALDRIG haft problem med med sjukdommar hos någon av sina valpar.. den tror jag inte ett skit på!! Har man haft några kullar så finns det garanterat någon valp som fått somna in för tidigt (pga sjukdom) eller som inte blivit tillräckligt bra mentalt eller något liknande.



Ja, vill man ha kärleksdrama, intriger och annat "såpa-material" så är det bara skaffa sig en hund!

Over and Out! :D




Kommentarer
Postat av: Mormor

Va fint du har gjort bloggen.Önskar jag kunde. Man kan ju se att Freya är en dam med bestämda åsikter. Har Bengt farit nu? Ska försöka rina i helgen. Vilken tid är bäst att jag ringer. Kväll eller dag? Ha det så bra så hörs vi. Tusen kramar från mormor

2010-08-20 @ 18:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0