Hunderiet.

Jag har funderat lite och det är faktiskt helt sjukt vad folk generellt sett är villig att göra för pengar. Då inte minst i hundvärlden!! Djup och lång vänskap exempelvis kan förstöras i ett ögonblick pga pengar. Sedan jag började med hundar i lite mer seriös tappning så tror jag att jag har hört det mesta utav vad fulspel innebär! Men det sjuka är att det kommer alltid mer chokerande saker som ploppar upp och som bevisar gång på gång vad folk är villiga att ge upp pga möjlig vinst. Mygel och smutskastning är något som verkar vara vanligt. Hidden agendas med i stort sett vad som helst! Man förvränger och förskönar och smutskastar för att se bättre ut själv. Tummar på självklara saker och vägrar se vad som egentligen visas framför ens egna ögon. Uppenbara saker bortförklaras med den ena lama ursäkten efter den andra.. Man blundar tills man inte längre KAN se. 

Lojalitet är något som är väldigt sällsynt. Ena dagen är man såta ovänner, nästa så är man nya BFF´s. Eller ännu bättre.. man ÄR "BFF´s" men snackar KONSTANT skit om varandra ändå!! Jag har, precis som många andra en dröm och ett mål med mitt hundägande. Men jag vägrar vara en av dom som tummar på än det ena och än det andra för att komma dit jag drömmer. Då är jag hellre utan hund. Är det inte helt sjukt att det är så dåligt att många till och med byter ras för att rasen de höll på med är på väg mot fördärvet? Eller det är så mycket oseriösa människor som jobbar stenhårt för sina plånböcker så rasen fördärvas pga det. Det finns flera raser som är beviset på det.. Skit samma vad hunden än må lida av.. får man bra resultat i utställningarna så är det allt som räknas. Alla de andra 350 dagarna är skitsamma. De 15 utställningsdagar om år berättar vad hunden är och inte? 

Ska man verkligen måsta dra sig till raser som man inte KAN showa med? Eller där i allafall huvudsyftet med aveln är att få en hund som fungerar. What about workingdog och showdog? Ska det verkligen inte gå att kombinera? En showhund är en sån som kan springa några vänstervarv lite då och då och som annars de 350 dagarna på året är den ultimata soffkudden och sängvärmaren? De ska man inte låta leka med andra hundar, gå promenader på fel underlag, inte springa lös i terräng, gå i trappor över huvud taget för då håller dom inte?? VAD var det som gick fel egentligen?? Och skulle nu en hund bli dålig i leder så är det alltid valpköparens fel.. fel foder och dålig miljö och fel rörelser. Det är ju så man vissnar!! På toppen av allt det så självutnämner man sig som rasentusiast och vandrande uppslagsverk? Nu är det många raser jag snackar om så mothugg i egna bloggar är inte nödvändig så vida man inte känner sig väldigt träffad av det jag skriver förstås. ;)

Men var försvann moralen i allt detta? Hur kan man sova gott om nätterna med vetskapen om att det man sålt inte är något man själv skulle vilja köpa? Förtränger folk så intensivt och så bra så de faktiskt inte själva ens ser?
Det är i allafall otroligt sorgligt och det första man bör lära sig är: lita inte på vad du hör... Lita på vad du ser!






PEACE!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0