Let´s give this a try.

Jaha, jag har haft totalvägran över allt som har med datorer att göra ett tag. Anledningen till det är att MASSOR, MASSOR, MASSOR med gamla (och för mig viktiga) bilder och nya bilder försvunnit. Ja, de har inte bara *poff* försvunnit utan 3 gånger har datorn tvingats formateras och inget gick att räddas. Där var massa bilder på saker jag inte kommer kunna ta kort på igen och sånt sviiiiider!!! :(
Jag antar att jag får skylla mig själv för att jag varit dålig på att spara back-ups, men det är ju inte alltid man tänker på det och plötsligt så är det försent. SURT i allafall! Men jag antar att jag får börja använda mig av Photobucket eller något så det finns back-up lite här och där.

Ja, vad har då hänt här.. Mycket! Det har hunnit vara höst, jul och nyår. Freya har fyllt 1! Hugo har fyllt 9! Ja, jag har ju fyllt 30 också för den delen ;) Kabbi har haft sitt första löp och Ymer var en riktig pain in the ass! i sommras fick vi reda på att vi skulle ha barn igen, barnet är beräknat i mitten av April. Är det inte konstigt det där.. 7 års frånvaro av syskon till Hugo och vi hade accepterat det och gått vidare och så blir det såhär. xD
Ja, det är bara tacka och ta emot! :D

Min kropp värker hela daragna och jag tror att Peter tycker att en exorcism vore på sin rätta plats... Hahaha!
Det känns som att mina höfter inte sitter ihop, de glappar och stegen låser sig emellanåt. NU förstår jag lite av vad Kharma tvingades leva med och nu kan jag verkligen känna att beslutet om att avliva henne inte var fel.. tungt, ja! Men inte fel. Vikten av att röntga och avla på friröntgade hundar har (om möjligt) blivit ännu mer viktig för mig. Ja, jag avlar ju inte själv, men det är banne mig ett krav för mig! Alla som känner mig i hundsammanhang vet nog var jag står när det gäller hundens hälsa och där räknas röntgen in! Hur mycket folk än jiddrar om att det inte finns studier som påvisar att avel på friröntgade hundar i längden leder till mindre HD/AD problem för hundarna så vad tror man? Att moder natur hade låtit fallfärdiga vargar vara de som levde längst? Att det var de som skulle stå för reproduceringen och vara vargflockens framtid? Men nej, just det.. man skulle ju inte jämföra hundar med vargar var det någon som sade. Varför? För att det för vargarna handlar om överlevnad för hela flocken, och för hundindistin handlar det om pengar för människan på hundens bekostnad?

Man snackar om liten genpol som förklaring till låga/eller inga krav på avelsdjuren i hundvärlden. Men som ni alla kanske vet så har det ju varit en avskjutning av ett gäng vargar här i Sverige (27 vargar om jag inte minns fel, 12 hanar och 15 honor). I undersökningen av vargarna så var det 1 varg som hade en deffekt (vet inte vad det var för deffekt dock). 1 varg, TROTS liten genpol!! Har vi inte ett och annat att lära oss av dessa djur?

Hälsan sitter i ALLRA HÖGSTA GRAD ihop med mentaliteten!!!! Jag har själv haft en stabil, tuff, framåt, social och levnadsglad hund (Kharma) som i takt med sin försämmring blev en tickande bomb. Jag har sett det med egna ögon så någon studie är inte varken fällande eller friande för mig... Det handlar om SUNT FÖRNUFT!

Mentaliteten är såklart förbannat viktig den med! Att leva med en hund med dålig mentalitet är som en skräckfylld berg och dal-bana varje gång man går utanför dörrarna. Men min stor förundran är: VARFÖR kan man inte ta hänsyn till både hälsa och mentalitet om man håller på med uppfödning?? Nej, då är det först och främts papper och utseende som styr och de viktigaste bitarna kommer i efterhand. Kan man inte ta hänsyn till mentalitet och hälsa så ska man nog söka sig till en annan hobby tycker jag!

Ett bra exempel på att man kan ta hänsyn till hälsa, mentalitet OCH utseende med en mycket liten genpol, faktiskt till och med mindre genpol än exempelvis Dogo Canarion är K9madness kennel i Norge, de lämnar inga frågetecken öppna och de tar hänsyn till allt som jag tycker är viktigt. Presa Canario har faktiskt mindre genpol än Dogo Canarion.

En bra avel består inte av att para de två hundar man har hemma igen och igen och igen. Eller att hunden man har hemma "får duga, jag vill ju så gärna ha små minis av min lille prins/prinsessa"  Håller man på med uppfödning så kostar det nog en hel del om man ska vara seriös då. En seriös uppfödare förnyar sin kennel hela tiden. Nya hundar, nya kombinationer... ja så att säga.. Nytt blod. ;) Jag vet nog ingen DC kennel som är så duktig med att ständigt förnya sin kennel som Riocha 
Få kennlar kan konkurera med Riocha på de allra flesta plan så då hittar man på saker för att smutskasta istället! Det kan vara allt som att priserna är för låga, hundarna är mentalt inte bra, och att man i Polen kan köpa sig papper.. dvs köpa eu-pass, köpa röntgenresultat etc, etc.

Vet ni.. Det kan man i spanien med! Det kan man från Belgien, Frankrike, Tyskland, Rumänien och USA med! Allt handlar ju om hur pass oärliga människor man har med att göra och vad man har för pengar och sist men inte minst vad man SJÄLV har för intentioner. Man kan ju för fan köpa en blandras i Svergie med stamtavla och inreggad som en renrasig!!!!
Men det kan man väl för sjutton inte gå omkring och anta att folk gör??

Ja fy fan vad jag har hört mycket skit under dessa två år. Det mest komiska med hela kråksången är att MYCKET av all felaktig info och rent ut sagt skitsnack kommer från en och samma källa. Ett av det bästa jag hört var att Irema Curto hundarna är hårt belastade med epilepsianfall... Hmmmmm?? Hårt belastade? Jag undrar verkligen vilka IC hundar som man menar då. Fordson major var från Irema Curto linjer ja.. och sen? Undrar just vad Curto själv har för syn på saken. Vissa behöver visst inte ens ha belägg för all skit dom säger, vad handlar det om? Vågar ingen ifrågasätta eller ens tänka själv? Nu har ju Demodex ploppat upp hos DC´n och jo, det var en hund med curto-linjer som var det FÖRSTA bekräftade fallet av demodex. Kenneln i fråga skulle folk bli varnade för och det var rena häxjakten om detta. Fel hundar kom att bli involverade och då blir det tyst som i graven. Selektivt? jaomen! 

Om någon stöter sig med fel person så riskeras denne att bli förlöjligad av någon som blandar bitterhet med omogen fjortisanda.. med kommentarer som "vadå, är du fjorton eller?" ALDRIG i hela mitt liv skulle jag känna respekt eller förtoende för en sådan människa! Att man faktiskt kan sitta med ett sk. företag och bete sig så är bara sååå pinsamt! Det är också ytterligare ett bevis på att LÅÅNGT ifrån alla passar med chefspositioner. 
Är det så man vill att folk ska se på en så fine! Inte vidare bra pr för sitt företag i mitt tycke dock. Att försöka sig på att reta upp mig och få mig att känna mig mobbad eller liknande på personlig nivå går inte såvida man inte har ett nära band med mig, jag tycker detta är (på personlig nivå) helt jävla skrattretande och underhållande, men med tanke på vad som faktiskt blir drabbat av sånt här blir jag förbannad. Tydligen så kan inte alla se förbi ett lismande ansikte och manipulativitet som kör monolog på monolog. De tror kort och gott på ALLT som sägs till en, bara det sägs på rätt sätt och av rätt person... och visst, kan man låta jävligt övertygande i det man säger så är det nog många som sveps med per automatik. Nej, för att jag ska respektera någon så ska man kunna möta kritik och sköta argumentation på ett sakligt och konkret sätt.

Människan är det mest underliga djuret, så komplext och ändå så simpelt. Ni vet alla kanske om detta med inre och yttre ledare. När robinson gick på tv så var det väldigt tydligt för oss tittare hur det funkar. Den inre ledaren är den som sköter tänkandet och får den yttre ledaren till att handla till den inre ledarens fördel. Det är precis så det fungerar i verkliga livet, bara det att det inte är lika uppenbart. Den inre ledaren är egoist och ser bara till sin egen vinnings skull. Den yttre ledaren tror att de är på samma plan, att de är jämnlika. Kolla bara hur det blir i en konflikt. Den yttre ledaren ställer sig bakom och försvarar den inre ledaren.. den inre ledaren försvarar aldrig den yttre utan ser enbart till sin egen förtjänst. Summan av det hela är att den yttre ledaren är den som får hanskas med all skit och som ensam får ta alla konflikter. Den positionen tänker jag aldrig försätta mig i. Mina vänner och jag ska vara på samma plan. De får stå för sitt jag jag för mitt. Jag ska med handen på hjärtat säga att jag är uppriktigt glad och tacksam över att jag inte är mitt i denna sörjan, jag är där jag vill vara.. på utkanten av all drama och alla konflikter och skitkastning. Jag har sett bästa vänner bli ovänner och ovänner bli bästa vänner, att man kan sälja sig själv så lätt är nästan skrämmande! Vaknar man bara upp en dag med helt nya värderingar och åsikter om saker och ting eller hur fungerar det?



Här är dom, mina tankar och åsikter.. utan möjlighet till editering. Jag vet att jag är LÅNGT ifrån ensammen om dessa åsikter, och jag vet att vi kommer bli fler!!

Nästa inlägg ska jag ha lite bilder i!

Over and Out!







Kommentarer
Postat av: Victoria

Hej!

Var ett tag sen :) Hur är det med er? Saknar bilder på Kabbi! Helt galet att de snart fyller 1 år

Ha det!

Kram från Victoria & Wilda

2010-02-17 @ 20:15:19
URL: http://faleij.wordpress.com/
Postat av: lina

Hej STORT grattis till den kommande lille hoppas allt är bra med er har försökt få kontakt med dig men du har kanske bytt nummer.

kramar från lina, tindra, martin & shiva

2010-02-19 @ 18:45:51
Postat av: Annalena

Victoria: Ja det är helt galet! Så fort det går nuförtiden, man blir ju gammal på ett kick ;) Bilder finns nu i FB gruppen (men det kanske du sett :) Hoppas allt är bra med er!! <3 Kraaaamar!!!



Lina: Tack! Allt är bra här, nejdå jag har inte bytt nummer har bara glömt att svara på ditt sms. Tror jag har gröt i hjärnan, ingenting fastnar :p Allt är bra själv hoppas jag? :) Kramar till er!

2010-02-20 @ 12:25:37
URL: http://oka042.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0