Back-up är bra.

Igår satt jag och gick igenom lite gamla skivor, back-up skivor och annat grejs.. Så hittar jag en skiva som jag nog inte sett på sedan vi fick hem Ymer. Massa goa bilder och bland annat två bilder på när han låg och sov.. De två sovställningarna var hans favoritsovställningar hela hans liv!! Så söt så det var olagligt och det sved i hjärtat att se alla de bilderna.. Uff!! :(

 

Så här sov han mot vår säng.. ofta!! Jag kommer ihåg en gång speciellt.. Då låg han på det viset och det var något ljud på dörren.. POFF!! Så var han uppe på alla fyra och framme vid dörren.. jag hann egentligen inte uppfatta vad han gjorde förens han var där. Jag kunde inte fatta att han som var så stor och annars så seg kunde vara som en oljad blixt ibland. Kanske var det hans linjer som slog igenom just då.. ja.. så kan det nog ha varit..

 

Äkta, oäkta.. bla, bla.. Jag kommer ihåg så jävla arg och ledsen jag blev då när det snackades om "Äkta" Dogos och Oäkta Dogos. Oäkta för mig är blandras.. jag menar.. vad kan det annars vara? Oäkta men ändå äkta Dogo? Hmm.. Men jag lärde mig otroligt mycket från då när jag blev aktiv på det dåvarande Svenska forumet.. bland annat så lärde jag mig att det inte finns något som heter Perro de Presa Canario/Dogo Canario. Äkta American Pitbull Terrier/American Staffordshire Terrier säljes.. äkta Rottweiler/Tax.. Make sence? Uhhm.. No! Vad är det? Pitbulls ELLER Amstaff ELLER blandraser?? Rottweiler ELLER Tax ELLER blandraser?? Jag lärde mig att det i vart fall INTE var en Perro de Presa Canario som vi köpt som vi först trodde.. Men inte heller ansågs han vara en Dogo.. så än idag vet jag inte vad han var.. En Canario, reggad som DC men inte någon äkta?? Jag trodde att Presa och Dogo var samma sak i början. Det var det ju, när Presan först delades i två.. Precis som hur Amstaffen skapades ur Pitbullen. Det var säkert lika mycket förvirring i de två raserna då i början.. Det var säkert folk som körde both ways och mixade hej vilt då i de raserna också och det skulle inte förvåna mig om det fortfarande finns folk som gör det.. Tråkigt hur som helst.

Hur som helst.. jag hade svårigheter att veta VAD jag skulle säga att Ymer var när folk frågade vad han var för ras. Peter kallade Ymer för Presa, jag sa Dogo. För oss båda var han ju egentligen en Presa.. det var ju det vi trodde att vi köpt. Han hade Presans färger osv. Det är skönt att slippa det där bordeline-tänket hela tiden.. vad är han, vad är han inte..?? även om jag saknar honom sjukt mycket !!

Kanske sitter någon av er som läser och retar upp sig på vad jag skriver nu.. ilska verkar jag vara extremt duktig på att framkalla med bara mina tankar och skriveri här på bloggen har jag blivit varse allt efter som och ja... den som blir sur får väl bli sur. Detta är mina tankar och funderingar och som jag hoppas att folk förstår så har jag inget emot någon ras.. Ymer som var Dogo Canario (i min mening) älskade jag sjukt mycket! Sen att vi vill ha Presa i fortsättningen bör väl vara okej och inte sätta upp hinder för vänskap eller vad som helst? JAG har i allafall inga problem med vad folk väljer för raser så är det problem pga det så ligger dom inte hos mig. Jag för endast min egen talan och de jag gillar får föra sin. =) Enkelt og greit! ;D

 

Trots allt så verkade inte en enda människa bli sur när vi skaffade Kabbi och det är ju lite skumt med tanke på att hon är ännu längre från de andra två raserna. =) Jag skulle inte få för mig att be om lov av någon om vad för hundras, från vilken kennel osv jag ska ha hund.. Ja, SJÄLVKLART är och kommer jag vara jag stolt över mina hundar.. SJÄLVKLART höjer jag dom till skyarna! Vem gör inte det? Det är väl rätt normalt och hellre SÅ än att göra skillnad på sina hundar för att den ena exempelvis har fel uppfödare, fel enligt rasstandarden eller vad det nu kan vara. SJÄLVKLART är jag stolt över Kabbi och gillar hennes ras.. annars skulle hon väl inte vara här? Men tydligen är det fult att göra det för endel.. det KAN uppfattas som provokation och nedrackning på någon annan ras.. Kommer man sen fram till att man inte vill ha den rasen mer pga att den inte tilltalar en på ett eller annat sätt så är det inte heller alltid bra? Det viktigaste är väl i slutändan att man är bra med sina djur?

 

Egentligen så förstår jag inte varför jag och mina sketna åsikter berör folk mycket.. jag menar jag är bara jag. Ingen speciell människa, ingen central figur eller uppfödare eller ens ägare av någon Canario för tillfället. Vi hade en men han är borta och nu är det bara jag som sitter med mina minnen kvar av honom och min egen analys av det som skedde under den tid jag var involverad. Vad folk sa och sedan gjorde och hur utvecklingen sedan blev. Omgruperingar och omformationer i allsköns konstellationer. Jag har blivit förvirrad av allt det.. Det är inte något som jag personligen gillar eller vill göra och så länge jag är aktivt skrivande om NÅGOT som har med hundar att göra kommer jag vara granskad under lupp.. såvida jag inte stänger bloggen och skriver mina tankar i Word i stället och sparar det på datorn bara.

 

 

Men det känns inte som jag.. Dessutom verkar jag vara väldigt betydelsefull eftersom att reaktionerna av det jag skriver sällan låter sig väntas på... och att jag berör folk så otroligt mycket! Men som sagt, den som har problem med vad jag tycker osv får ha det helt enkelt... Jag tänker inte ändra mig för att passa in någonstans!! Jag TROR i allafall inte att jag är otydlig med vart jag står och jag vill tro att jag är samma person idag som för 3-4 år sedan.. fast med liiite mer kunskap kanske. =) Att jag har ungefär samma vänner och åsikter också för den delen.. i allafall i grunden.

 

Egentligen skulle jag väl kunna skriva vad som helst här för jag antar att jag tappat bort hälften som inte orkade läsa hela texten ordentligt hela vägen ner hit.. så.. kul att ni som gjorde det, gjordet det! =) Det lär jag väl kanske märka sen om det kommer nåt svar i någon osammanhängande rappakalja om något som jag skrivit.. omgjort till något heelt annat. ;D

 

I allafall så är BACK-UP riktigt bra! Något man ska göra med jämna mellanrum så man får som mig.. en fin liten samling skivor med massa kul innehåll =)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: joran

så søøøøt han var da :D

2010-11-27 @ 22:07:40
URL: http://jm.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0