Avundsjuka är en otäck sjukdom..

Jag har inte sett eller hört en enda Presa-uppfödare eller Presa-människa försöka sammanlikna Presan och Dogon.. däremot så finns det en hel uppsjö med Dogo folk som gör allt för att få de två raserna att vara samma. Dessutom blir de fler och fler. Folk som tidigare haft koll på grejjerna degraderar intelligensen och hamnar på barnstadiet. Att endel vägrar släppa det visste man ju.. inget nytt, men en del förvånar mig faktiskt! Framför allt då man gör allt för att smutskasta Presan som rabiata, galna hundar som bara och endast biter folk dagarna i ända och endast används i skyddsträning.. detta baserat på en enda och dessutom otypisk individ som egentligen mer skulle kunna liknas med Ymer. Haha!! Vad handlar det om egentligen..? Avundsjuka? En bakåtsträvan? Ha och äta kakan? Skam över det rasval man gjort? Anses Presan coolare men mer opraktisk kanske? Man kan ju inte ställa ut Presor på samma sätt som Dogon..  Nåväl, Dogo och Presa i samma mening betyder bara en sak för mig i allafall.

Men ärligt talat tror jag att det handlar om avundsjuka.. jag har en mängd kommentarer här i min blogg från folk som bokat och beställt Presor och som inte skulle kunna tänka sig annat än Presa i fortsättningen fast, man kan ju förstås mogna och byta åsikter.. många som gjort det också förstås! :D



Nåväl, JAG vet vad för raser VI har här hemma och det är good enough för mig! Sen hoppas jag alla som kalla sina hundar för annat än de är blir lyckligare av det!! :D
JAG kommer i allafall ALDRIG påstå att Enya är en Dogo Canario eller att Kabbi är en APBT. ;D



Kommentarer
Postat av: JoC

Helt enig med deg-og synd er det. Møter mange med Dogo som sir det er Presa...og Amstaffeiere som sir det er Pittbull....HVORFOR???!!! Er det ikke lettere å faktisk anskaffe seg den rasen man egentlig vil ha?? Det har iallefall jeg gjort!!!

2011-01-07 @ 10:24:08
Postat av: nicke

Intressant blogg, jag undrar hur du definerar att det är en dogo canario och/eller en presa canario? genom att kika på stamtavlor och så eller?

har själv 2 jyckar jag stolt kallar Presa Canario, men de e köpta som Dogo canario, men ser man till stamtavlorna så härstammar ju de ifrån Presa kennels.

så undrar bara nyfiket - hur tusan ska man tänka ang de 2 "olika" raserna? Mvh nicke

2011-07-24 @ 19:13:52
URL: http://www.canarios.se/
Postat av: Annalena

Hej på dig Nicke!



Till att börja med så får man med sig kunskapen om skillnaden om man lär sig om historian. :) Det bör finnas hel hel uppsjö med info idag om det lite här och var. De allra flesta som har dogo kallar sina dogos för presor så du är inte ensam.. varför förstår jag egentligen inte. Varför skaffar man en ras och väljer att kalla den för något annat? Då är man ju inte stolt över det man skaffade sig?? Jag personligen är väldigt stolt över mina rasval och skulle aldrig få för mig att kalla dom något annat än vad dom är... då byter jag hellre ras. Vilket jag också gjort. Min första Canario var en Presa-linjad Dogo. Dock fortfarande och endast en Dogo. (Kullbror till din Jojjes mamma faktiskt) Känner du till historian om hur Amstaffen skapades ur Pitbullen så har du svaret på hur dogon kom till. :)



Och en nyfiken fråga till.. varför lär man sig inte om rasen man skaffa INNAN man köper, inte bara en hund utan två hundar? :D



Tyvärr så skapas det ännu mer förvirring och okunskap när uppfödare själva vill ha och äta kakan och sammanliknar raserna i stället för att försöka skilja de åt... idag börjar man verkligen kunna se skillnad på raserna både i utseende och kanske mest temperament och avel inte minst sagt. Så, du kommer förmodligen träffa en hel uppsjö med Dogo-folk som menar att dogo och Presa är samma sak, men du kommer inte träffa på någon Presa ägare som gör det. Vad du sen själv väljer att göra är helt och hållet upp till dig och det kommer nog lite an på hur mycket man själv fattar.

2011-07-25 @ 10:05:14
URL: http://oka042.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0