Kharma på djursjukhuset för röntgen.... 29/1-08

Så igår var jag till Djursjukhuset med Kharma. Ni ska veta att jag hade en jävla ångest för vad de skulle komma att säga.
Väl där så gjorde ju veterinären en grundlig undersökning, Kharma morrade till ett par gånger på grund av att det gjorde ont. Sedan var det dax att sedera henne (hon fick en spruta med sömn/bedövningsmedel så hon skulle sova/ligga stilla)  Sprutan som de satte i muskeln i höger framben gjorde ont den med så hon gnällde till. Efter 10 minuter så sov hon.. Fy vad läskigt det var att se henne helt utslagen, då man är van att hon far fram som en tromb.
Så fick hon ha munkorg på sig för att de tydligen kan få sk snedtändning av sederingen och hugga till.
Jag fick följa med in på röntgen och när vi hade tagit första  bilden och de hade kollat på den så öppnades dörren och in kommer x antal människor och en medvetslös hund på en bår. Hunden hade tydligen kräkts och sedan bara kollapsat. All personal gick över och jobbade med den medvetslösa hunden, jag stod kvar och kollade till Kharma. Men jag kan lova att det var mycket intressant att se ett team med veterinärer och djursjukvårdare och djursjuksköterskor in action.

Som ägare hade det så klart inte varit lämpligt att vara med, men när de diskuterade så hängde jag med rätt bra kände jag, det kan jag ju tacka min undersköterskeutbildning för. Efter ett tag så fick jag gå ut, hundkraken krampade och hyperventilerade. 

"min" veterinär bad om ursäkt för att vi fick vänta, men vad fan... sånt förstår man ju. Anyway.. De sista två röntgenbilderna fick de göra utan mig, jag kände inte alls för att stå och dra och vrida i hennes bakben. Allt blev mycket bra förklarat i alla fall och enligt vad veterinären trodde så har alltså Kharma en (enligt skk´s mått) B-höft på höger och vänster ua. Sedan fick hon en spruta med uppvakningsmedel, och en spruta  med cartrophen vet. 100 mg/ml. 

(ett icke-steroid antiinflammatoriskt och antireumatiskt medel) Denna spruta ska hon komma in och få en gång i veckan i fyra veckor. Sedan ska Kharma börja träna hos en sjukgymnast för att bygga upp musklerna så de håller höftkulan fast i skålen. Diagnosen var alltså Subluxation av höftled på höger sida. Vi har alla förutsättningar att göra detta bra menade veterinären på, så det ligger alltså inget avlivningshot hängande. Även om utgången igår inte alls var toppen, så var jag själaglad för att det finns hopp.

Kharma däremot var groggy halv dagen, hon sov nog fram till fem på eftermiddagen. Sen var det en helt otroligt glad och sprallig hund, precis som en ny hund. Hon och Ymer busade, käkade ben ihop... Vilket dom ALDRIG kunnat göra innan då det jämt blivit bråk om "godiset" oj oj oj säger jag bara... vad förändrad hon var efter veterinärsbesöket igår. Idag är hon lika sprallig, men dock har hennes "bossighet" kommit tillbaka idag. Ingen fara men nu är hon sitt gamla vanliga jag fast mycket gladare.




image463
Hö sida  ۞ Den vanliga röntgenbilden som jag var med på  ۞ Vä sida

image465
Hö Sida  ۞ Provocerade röntgen inåtvridningen. ۞ Vä sida

image464
Provocerade utåtvridningen, här kan man se. Hö sida är samma sida som de andra. visst kan man se en skillnad. Bilden blev inte den bästa men ändå.

۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞ ۞

I helgen var vi hemma hos Shivas foderfamilj för att hälsa på. Gissa om lillan hade vuxit till sig i sig själv. Glatt överraskad blev jag. Hon har det jättebra och tonvis med kärlek får hon, det hjälper ju en enormt då man saknar henne HELA tiden!! Vädret var verkligen katastrofalt, det regnade och blåste som bara den. Vi var ute i deras skog som de har intill knuten, det var något som alla tre njöt av trots vädret. Lite bilder blev det... Dock inte så bra.

image466
Full rulle.. =P Ymer den "lilla" klumpen hänger inte riktigt med.

image467
..Hur mycket han än försöker..

image468
Hahaha ja... vad ska man säga??

image469
Dragkamp.

image470
"kom så hjälps vi åt"

image471
Eller inte...

image472
Men roligt hade de.

image473
Så ser man ut precis innan man går till attack.

image474
Visst ser det mysigt ut?

image475
haha ja... vad ska jag skriva här... försöker mig på ett estetiskt fint kort.

image476
Här går Malin, Daniel, Peter & hundarna upp till huset igen.

Lite senare på kvällen gick Peter och Daniel ut med bara Ymer och Shiva eftersom att Kharma var helt tagen och hade ont.
image477
De hade skoj då med, det gjorde nog allt x-tra spännande att det blåste hårda vindar. hehe

image479
Kan ni gissa vilken herre som sov gott sen..

image480
Shiva kan man lätt missa på denna bilden.. =)

image482
Lillan.. Hon är Såååå vacker!!....

image481
 Ja de är Sötisar alla 3....
 
 Avslutningsvis vill jag bara säga att Malin & Daniel.. Vi kommer snart igen (men det vet ni ju =P). Bloggläsare.... ha en bra dag... Nu ska jag gå och väcka Hugo!
Tack för mig!!




* * * * * * * * * * *
image483
* * * * * * * * * * * *



Kommentarer
Postat av: WiccaGirl

Klart ni får komma fler ggr :) ...Alla hade juh himla trevligt ...Inte bara hundarna *S* ...
Blev en del bra bilder iaf :) ...Får hoppas på massa fler nästa gång :) ...
Kram

2008-01-30 @ 07:40:15
URL: http://Wiccagirl.blogg.se
Postat av: Anje

åh lilla kharma. jag lider me dej. samtidigt som jag e tacksam för att jag inte behövt te veterinären me mina hundar mer än vid vanlig koll. *peppar peppar*
shiva verkar ju ha de toppen iaf! tycker du e stark som gjorde de valet!
underbara bilder! jag har äntligen fått mej en riktig kamera nu, så jag lär väl överösa bloggen me alla möjliga pics, haha!
kram på er!

2008-01-31 @ 05:21:58
URL: http://toxico.blogg.se
Postat av: Daniel

Tackar så jätte mycket för besöket med ett stort "Det måste vi göra fler gånger" Bilderna är jätte fina, även om vädret sabbade dagen så va det den trevligaste födelsedag jag kunde haft på mycket länge.

/Daniel

2008-01-31 @ 22:49:16
Postat av: Anje

Tackar! Ibland får jag mej ett ryck oskriver
så de glöder om fingrarna..haha. Oftast då när jag blir riktigt störd över nåt. :D
Just nu pluggar jag bara upp mina betyg, fattas 471 poäng, SEN ska jag äntligen få läsa "behandling inom ungdoms o kriminalvård" om de blir som jag tänkt mej. :)
Kommer bli mycke bilder nu när man äntligen kan ta några me kvalité. :) Fortsätt me bilder du, jag gillar att titta på dom! :) En bild säger mer än tusen ord vettu. Hihi..
Har ni storm där nere? Igår trodde jag att jag skulle blåsa bort..Waica totalvägrade att gå ut hon. Hon avskyr verkligen dåligt väder! :)
Tjopp! :)

2008-02-01 @ 10:12:38
URL: http://toxico.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0