Wish You Were Here.

Sucky, sucky day.. Idag är bara en sån dag då jag känner mig nere. Tänker så jävla mycket på Kharma hela tiden. Ska jag sitta på balkongen i år och sola och hon sitter inte brevid mig? Ingen som väcker mig med blöta pussar på morgonen.. ingen att slåss om sängplatsen med..  Ingen liten damp-hund som härjar runt här.. nej. Tomt, tomt och trisst.

Satt och kollade in annonser på hundar igår, först och främst bull och terriers.. hittade den tik som jag är nästan helt säker på att hon är Kharmas mamma ute på blocket. Jag fick sån lust att köpa henne bara för att hon ska slippa få en enda jävla kull till! 

Sen kom jag då till Dogo Canarios.. Ja, vad ska jag säga? Det är en mängd valpar både på väg och födda efter helt eller delvis oröntgade hundar, eller hundar med sjukdommar i stora delar av sin egen syskonskara eller hundar som ÄR röntgade men inte är fria.. Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag skulle vilja ha någon av de valparna, jag skulle inte ens vilja ha en sån hund på foder. Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en hund efter sådana förutsättningar.

Så förklarar man sin avel på oröntgade hundar med att det inte finns krav på röntgen!!!!??? Hur jävla blåst får man lov att bli då? Måste det vara krav för att man ska göra något? Kan man inte bara utgå ifrån att försöka skapa de bästa förutsättningarna för sina kommande valpar? Nä, tydligen så räcker det med att det finns stamtavla, något varv i utställningsringen är ett plus men absolut inget måste och om hunden är rastypisk eller ej har ingen större betydelse heller. Mh-beskrivning är ju också ett plus, i allafall för vissa (men det ingen verkar tänka på är att en hund som blir sjuk kan få förändrad menatalitet.. och mååånga gånger får det) Sjukdommar och avvikelser i tidigare kullar eller på annat sätt i släkten så kan vi bortförklara aveln med liten avelsbas eller nåt annat vackert ord... eller varför inte skylla över det på valpköparen sen.
Mindre skavanker kan man alltid "photoshop´a" bort eller så struntar man i det och bara hävdar tills man blir blå att det du ser är inte sant. Köper man inte det så kan man alltid köra "men du då" tekniken.. att vända fokus från sig själv och därigenom slippa svara/stå för saker. Visste man inte bättre så kunde man tro att dc världen har en medelålder på 10... Charmerande måste jag säga.
 
Nej, jag är klar med DC´n.. blir det någon mer så blir det i sånt fall en Presa Canario och jag vet vilken kennel som jag kommer vända mig till då. Men jag vill ha en liten hund.. inte liten som chihuahua utan.. som Kharma. Allt jag egentligen vill ha är just Kharma. Ymer och Kharma kompletterade varandra perfekt!!










Kharma solar.


Mina små hjärtan.


ja, det var en liten nostalgi tripp. =(

Later.
Peace!

Kommentarer
Postat av: Hannah

Visst blir man matt med den inställningen som verkar genomsyra många många uppfödares tankebanor...."det finns inga krav så vi behöver inte göra det." Men bra tänkt, vi väntar tills vi har pajat rasen så att det tar år av KRAV och förbud av olika slag för att återställa rasen till en frisk o sund sådan.....istället för att, som du skriver, arbeta förebyggande....man undrar ju vad i helvete det är som gör att de rationaliserar med sig själva att det är ok att avla på defekta djur.? Ledsamt o hopplöst känns det.....



Fina bilder på dina grisar :) Helan o halvan liksom

Förstår att det känns tomt :(



kram i vårvärmen

2009-04-18 @ 14:35:01
URL: http://vinstlott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0