Ja, just det ja..

Jag kom på nu när jag tänkte på mina blogginlägg om Kharma.

Kharma var resultatet av REN OCH SKÄR SKITAVEL. Kharma är ändå INTE något som jag ångrar!! Folk verkar ju tro att jag är emot skitavel för att det ska vara så, för att jag är dryg, översittare, vill vara cool eller vad nu än folk tror.. Men det är inte därför jag hatar folk som avlar för sin plånbok och sitt egos skull. Nej, jag vet ju vad jag själv fått gå igenom. Inte bara en gång dock! Men Kharma var den första hund jag haft som hade massa problem som var resultatet av skitavel. Kharma fick somna in endast 15 månader gammal. Detta är något som jag helt ärligt inte önskar någon annan, inte ens min värsta ovänn.. vilken av er det nu än må vara ;D

Och ja visst, det hade ju kunnat hända även om hon var ur den mest genomtänkta aveln med BARA tankar på rasen, med alla hälsokoller gjorda osv. Men det är ju inte den enda "pitbull" från Malmö som fått avlivas på förtid. Sedan att det var en blandras spelar ingen som helst roll! Skitavel sker också bakom etablerade kennelnamn. Karismatiska, vältalande folk som säljer till folk som är brand new i rasen är ju inte allt för ovanligt. Det man ska komma ihåg är att en uppfödare är en försäljare, endel är mer bra på att sälja sig själv, endel mindre bra. Men det är en vara de säljer och vill man ha någonting från "wild guesses" eller bra utgångspunkt är ju helt klart upp till var och en. Jag vill inte ha fler "wild guesses" som någon jävla gubbe i lådan som ploppar upp. Vet man inte vad man avlar på så vet man inte och varför vill man INTE veta det? Det är den fråga jag ställer mig när jag ser att folk skiter i stort sett i allt annat än det man ser framför sig och avlar på det. Varför vill man INTE hälsokolla sina hundar? Sedan om man beslutar sig för att avla på en hund helt utan höftskålar eller en hund med kass mentalitet eller full med allergier så kan man väl stå för det? Uppenbarligen så köper ju folk från de förutsättningarna. Jag gjorde det mer än en gång, men jag har lärt mig min läxa! Idag sitter jag med en Staffe som är det jag önskade mig när jag tog hem henne! Hon har i vart fall inte ännu blivit sjuk.. vilket såklart KAN ske så länge hon lever.

Det enda jag tänker på är faktiskt valpköparna och hundarna!! Jag är inte ute efter att svartmåla någon eller ge någon dålig PR, det sköter så många så bra själva ändå. Jag vet vad det innebär att få ta konsekvenserna av skitavel och vem bryr sig om det då. Då är det mcket enklare att skylla allt på valpköparen. Dålig och olämplig valpköpare. Jag är så jävla tacksam över att jag haft stöd från folk som själva varit med om detta. Jag tycker givetvis att man som uppfödare ska finnas där för sin valpköpare i vått och torrt men verkligheten ser inte ut så!
Det är verkligen ingen hemlighet hur jag tänker och känner om den saken. Det är väl därför som jag blir utpekad som dum, dum, dum, dum. För min kritik riktar sig till folk som skiter i vad dom gör, folk som tar valpar för att de har så söt hund eller nåt annat konstigt skäl. Folk som helt enkelt inte är seriösa! Tar man åt sig av min kritik så kanske det finns en anledning till det?


Eftersom att jag inte längre har en Dogo Canario och inte ska skaffa en sån så är själva skvallret i den miljön inte så intressant... Det mesta som folk gör är ju bara sorgligt ändå! Jag VET ju att det är en hel del folk där ute som i mina ögon jobbar stenhårt för något som de alla påstår är för rasens skull men som egentligen bara är skit. Jag skiter faktiskt i vem som köper hund var! Det är inte jag som ska leva med alla dessa hundar. Sedan att många som inte har en aning om vad det är de ger sig in på.. ja de tycker jag så jävla synd om! Jag var en av dom. Jag vet vad jag gått igenom och hur jävla smärtsamt det har varit!! Sen ser man igen och igen folk som vänder sina valpköpare ryggen då problem uppstått.. Sånt kan jag fan inte hjälpa att jag föraktar så jävla mycket!! Jag är JÄVLIGT glad att jag hade någon som stöd på den tiden! De flesta har dessutom gått igenom detta själv.. men bara råkat glömma det då man själv ska börja föda upp. Det är som en mamma och en dotter där mamman är dum och sen när dottern växer upp gör hon precis samma mot sina barn. Ingen eftertanke alls.. Eller så har man bara glömt bort hur kul det var när man själv blev illa behandlad. Eller så kanske man anser sig stå över ALLA ANDRA så man har rätt att vara något som man själv inte accepterade att andra gjorde mot en själv.

Jag blir utpekad att driva någon djungeltelegraf och det mest besynnerliga med detta är att folk som inte hunnit läsa något av allt jag skrivt, knappt (om än) träffat mig eller inte ens vet att jag finns redan fått en varning om mig medföljande valp och valppaket. Skriver man små häften med info om "farliga pesoner" i DC-Miljön eller hur fungerar det? Ja, djungeltelgraf ja.. :D


Frågar någon om var jag kan tipsa om t. ex em Dogo Canario så svarar jag. Jag frågar vad som är viktigt för personen.. och tro mig eller ej.. INGEN har sagt.. så länge hunden är snygg så skiter jag i allt annat. ALLA vill (i allafall hittils) ha en frisk och sund hund och de flesta är till och med villig att tumma på utseendet hellre än hälsan. Vad gör det om man har världens snyggaste hund om man måste skiljas från den i förtid? Ja, det kanske man inte bryr sig om som uppfödare bara man hinner ta några kullar på den... det är alldeles för många uppfödare som resonerar så och som inte ens VILL se sin hund för vad den faktiskt är. Den kan i stort sett hoppa på tre ben och det är inget fel med den hunden. ÄR det verkligen så JÄVLA kontigt att jag inte stöttar skitavel? Är det verkligen så jälva dåligt?? Ja då är jag nog en av världens sämsta människor!


JAG vill i allafall för egen del ALDRIG mer gå igenom det jag fått gå igenom utan att ha haft bra förutsättningar från start och en uppfödare som stöttar mig i vått och torrt!!! Jag vill inte att någon annan ska måsta göra det heller!!




Så DUM är jag!! :D


Det verkar ju inte som att det är BARA jag som är utpekad som Bitterfitta utan fler med starka åsikter får heta det. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0